Allergitest

publicerat i Allmänt;
Noah är ju komjölkproteinallergiker. Det kommer förhoppningsvis försvinna när han blir runt 1-2 år. Det har varit riktigt jobbigt för oss båda då han har en känslig mage och jag älskar ost. Ångesten som anfaller mig när jag äter ute och vet inte ifall såsen eller brödet innehåller mjölk/smör osv. Det dåliga samvetet som slår ner mig när Noah ligger och kvider i magsmärtor. Så varför ska vi göra ett allergitest när vi vet vad problemet är? Jo! För han reagerar ibland inte alls och ibland får han ont i magen än fast han inte ätit något sorts mjölkprotein. Han har utslag på kroppen också.. Så det ska bli skönt att få det svart på vitt vad det är han är känslig emot. 
Vi ska göra ett blodprov, trodde först det skulle vara ett pricktest och jag frågade henne varför man inte gjorde det istället. Det var tydligen ner humant att göra blodprov för det är ett stick med bedövning istället för massa små. Det låter väl vettigt. Är lite nervös för när vi har varit och tagit vaccin så har Jon fått vara den som håller i han. Jag har gått ut ur rummet med gråten i halsen.. Klarar inte av det. 
Noah skulle få TBC-vaccin för någon vecka sen så vi åkte till Storuman och gick dit. Jag hade redan bestämt mig på förhand att tacka nej till det då han inte ens är i riskzonen. Jag tyckte det var konstigt att han skulle få den. Anledningen var att min farfar hade tbc på 50-talet och Jon hade bott utomlands. Pratade med doktorn och han tyckte inte heller att vi behövde ta det om vi inte ville. Skönt! Hade han tyckt att det var något vi skulle göra så hade han sagt det. 
Kan inte säga att jag är emot vaccin men det känns hemskt på något vis. Men det skulle kännas hemskare om han insjuknade i något som han kunde ha sluppit. 


Kommentera inlägget här :